keskiviikko 16. syyskuuta 2015

Onnistumisen fiiliksiä

Moi!! Mulla onkin ollut kiireistä tällä viikolla kun olen maanantaista asti ollut tallilla töissä. Tuuraan erästä työntekijää ainakin tämän viikon ajan ja olen ollut tallilla klo 12-18 hommissa. Olen jäänyt muutamana päivänä vähän pidemmäksi aikaa kun on tarvittu apua.

Maanantai oli ihan tosi täyteen buukattu päivä, sillä aamulla kun heräsin menin noin puoli kahdeksitoista tallille, siivottiin, jaettiin heinät, haettiin hepat sisälle yms. Saatiin hommat tehtyä neljään mennessä ja sitten lähdin suoraan ratsunaisesta Iidan kyydillä kohti Rissalaa, sillä olin menossa Aatun kanssa Terhi V:n pitämälle ryhmätunnille klo 17-18.

Oli vähän kiire joten Iida rupesi laittamaan Aatua valmiiksi ja minä sillä aikaa vaihdoin ratsastuskamppeet päälle.



Alkukäynneissä kun rupesin keräämään ohjia Aatu tuli heti pehmeälle tuntumalle ja tuntui silloin suhteellisen yhteistyöhaluiselta. Kun siirsin raviin, pehmeys katosi siihen :D Muutamia pätkiä Aatu välillä rentoutui ja alkuverkassa laukkakin oli tosi jäykkää. Tällä hetkellä laukka onkin hankalin, jota pitää rueta hiomaan kun jotenkin vaan jäykistyn ihan totaalisesti laukassa.


Ruettiin tekemään viisikaarista kiemurauraa ravissa ja hevoset piti taivuttaa hyvin kaarissa. Aluksi Aatu ei pysynyt kunnolla kuulolla kaarissa ja jäi pohkeen taakse ja meni pää kohti korkeuksia, mutta pikkuhiljaa kun sain jaloilla ratsastettua paremmin niin Aatu alkoi tulla kuolaimelle. Olin jo siinä vaiheessa ihan onnessani, että sain Aatun rennoksi eikä se mennyt ihan kamelina :D Sen verta hankaluuksia oli viimekkin kerralla kun Aatulla menin.
Jossain vaiheessa kiemuroiden kaariin piti tehdä voltit. Välillä Aatu taas karkasi pohkeen taa, mutta pian opin korjaamaan asian tarpeeksi ajoissa.

Välillä kädet lysähti alas ja aina havahduin siihen ja nostin ne takasin ylös. Myös ylävartalon ryhti lysähti jossain vaiheessa kun voimat alkoi olla vähissä, mutta korjasin yläkropankin uudestaan.



Noin puolessa välin tuntia me siirryttiin pääty-ympyrälle ja ruettiin taivuttelemaan hevosia. Taivutettiin aika selkeästi, kuten alla olevasta kuvasta näkyy kuinka minun sisäkäsi on kauempana ulkokädestä. Tehtiin myös sulkuja, mutta en nyt tiedä miten ne minulla ja Aatulla meni :D Kyllä ainakin pari askelta taisi onnistua.




En ole Aatun kanssa varmaan kertaakaan saanut itsekseni ratsastaessa laukkaa rullaamaan rennosti, mutta nyt Aatu meni oikeaan kierrokseen pienen pätkän rennosti laukkaa. Se oli tosi kivaa.
Vasen kierros varsinkin Aatun kanssa on minulle paljon hankalampi puoli. Nimittäin minun vasen käsi on vähän niinkuin kuollut käsi :D Se on tosi hyvä ulkokätenä, koska se pysyy suht. hyvin paikallaan. Kun taas oikea käsi on se eloisa käsi, jolla pystyn "juttelemaan" hevosen kanssa. Vasemmassa kierroksessa se kuollut, jäykkä käsi on huono sisäkäsi kun sen pitäisi pystyä liikkumaan enempi ja oikea käsi tahtoo sitten touhuta liikaa, jolloin Aatu ei saa riittävää tuokea ulko-ohjasta.

Saatiin vasempaan suuntaan kuitenkin lopussa rennot ravipätkät, mutta laukka ei kyllä onnistunut yhtään. Se meno oli kyllä ihan kankeaa kun en edes saa istuttua satulassa puristamatta mistään tai jäykistymättä.. Voihan.. Laukkatreeniä siis tiedossa!


Ryhmätunnin jälkeen, vanhemmat tuli hakemaan minut tallilta ja lähdettin takaisin ratsunaiseen, sillä minulla on vakiotunnit siellä maanantaisin klo 20-21. Vielä piti jaksaa ratsastaa työaherruksen ja Aatulla ratsastuksen jälkeen.. No kyllähän se meni, mutta en enää ihan jaksanut keskittyä täysillä.

Minulla ja Aatulla on muutes ihka ensimmäiset seurakisat nyt sunnuntaina 20.9. sorsasalossa :D Ei muuta kun seurakisat vaan, mutta enpä ole vielä harrastukseni aikana käynyt ikinä. Kuolen varmaan jännitykseen jo lauantaina tai aiemminkin, koska olen ihan älytön jännittäjä. Onko teillä mitään vinkkejä jännityksen lievittämiseen??


4 kommenttia:

  1. Ekat kisat on varmaan ne, joissa jännittää kaikista eniten! Multa ei valitettavasti löydy mitään vinkkejä, koska oon itsekin suht kova jännittämään. Muistat vaan radalla ratsastaa ja antaa kaikkesi, niin hyvin se menee! Tsemppiä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pakko vaan yrittää kestää. Ja kiitti! Jännityksessä saattaa unohtua ihan perus ratsastus tai rata unohtua :D

      Poista
  2. Milloin tulee postaus kisoista?

    VastaaPoista